Fidzsi (Fiji)

4.rész Lautoka és Suva  (részlet az Ausztrália-Új Kaledonia – Fidzsi – Új Zéland utazásból)

Lautoka – hajó lassú óvatos manőverezéssel közelítette meg a korallzátonyokkal védett szigetcsoportot. Miután elhagytuk Új Kaledóniát két “tengernap” után a kora reggeli órákban nagy örömmel pásztáztam végig a partokat vadásztávcsővel. Élvezetes volt a tükörsima tenger és távolban a sziget magas, zölddel benőtt csúcsai éles kontrasztban álltak egymással. Alig vártuk, hogy a szárazföldön legyünk.

Érkezés Suva-ba

A kiadós reggeli után becuccoltunk a kikötő shuttle-buszába ( ingyenes), röviddel utána már a forgalmas városka közepén bandukoltunk, ahol  már délelőtt nagyon meleg volt. Ideje volt egy kis természet után nézni. A város, ahol a lakosság fele-fele arányban keresztény és muszlin vallású, nem annyira nyűgözött le. Legérdekesebb a zárt óriási térben fekvő zöldség/gyümölcs piac, ahol rendkívül rendezetten, mondhatnám néhol glédában sorakozott a felhalmozott áru.

Rövid lézengés után elhatároztuk, hogy szállítóeszköz után nézünk. Ehhez egy kis alkudozás és egy vállalkozó kedvű taxis kellett. Az alkudozás a következőképpen zajlott: -Szia elvinnél a környékre kicsit körülnézni? Olyan 2-3 órára gondoltam . (Úgyis tudtam, hogy sokkal több lesz). Mit kérsz érte?- Taxis:- Persze, lehet. Hááát 90-et kérek érte.- Én: -Na annyit nem adok, kb. 45-re gondoltam-. …. Aztán megegyeztünk 50-ben. A vicc csak az volt, hogy míg én US dollárban beszéltem, ő fiji dollárban … ami kevesebb mint a fele az amerikainak. Szóval lett fuvarunk, “idegenvezetőnk” nagyon jutányos áron. Láttuk a nemcsak a turista látványosságokat, hanem pl. a 2016-os Wilson ciklon pusztítása után megújult városi kórházat, vallási épületeket, gazdag és szegény negyedeket, azokat a környékbeli strandokat, ahová a hazaik járnak hétvégenként. Állítólag akkor nagy a tömeg, mert ez mindenki partja. Miután magunk mögött hagytuk a városkát, hamarosan letértünk a betonozott útról, hogy a hegyekbe vezető poros, kavicsos terepen elérjük a legeldugottabb vidéki településeket is. Welcome to country! Elszórtan kicsi, inkább fából készült házakat láttunk, amik teljesen beleolvadnak a buja zöldbe. Ázsia éktelen szeméttermeléséhez viszonyítva, csodáltuk Fiji tisztaságát.

A környéken, ha nem zöldség/gyümölcs termesztéssel, állattartással foglalkoznak, akkor szinte nem akad család, aki ne dolgozna/vagy dolgozott volna a cukornád feldolgozóban, ahonnan óriási tételben hajókon szállították a nádcukrot, meglehetősen biztos megélhetést biztosítva. Ám a hatalmas konkurenciaharcban Fiji lemaradt, így mire feleszméltek, mára már csak 6 hónapig tud munkát adni a gyár.

Csodálatos Fiji

Érkezés Suva -ba

A kora reggeli órában már feltűnt a város sziluettje, ebből pedig azonnal sejtettük, hogy Lautokához képest egy igazi nagyvárosba érkeztünk. Nem volt kedvünk a hatalmas városi nyüzsgésben téblábolni, ezért sofőrt fogadtunk egész napra, és máris útra keltünk.

Mivel Suva nemcsak az elnöki palotának, hanem számos sporttelepnek és gyönyörű parknak is otthont ad, ezért legelőször ide indultunk. Nem hagyhattuk ki a fotózkodást az elnöki palota egyetlen őrével, bár ehhez inkább sofőrünk ragaszkodott.  Igencsak jól választottunk vezetőt, mert nemcsakhogy igen tájékozott volt (néha útikönyvszerűen mesélt), hanem beavatott saját ill. a fijik életébe is.

Fijin kisvállalkozónak az számít, aki megengedhet magának például három – négy autót, ezekre pedig sofőrt alkalmazzon, akik fuvarozzák az ideérkezőket. Legtöbbször nehéz jó vezetőt találni, leginkább azért,m mert kevesen beszélik jól az angolt és nincs helyismeretük. Emberünk egy ilyen jó alkalmazott volt. Mivel kb háromórányira lakik Suvatól, így a fönöke házában lakik, ami itt teljesen megszokott. Sőt mivel Suva-ban elég menő egyetemek vannak (persze fiji mércével mérve), így a lánya úgy tud itt tanulni, hogy a ő is apu munkaadójánál lakik.  Így  aztán háromhetenként haza tudnak menni a családhoz, aki igen büszke a lányra, hogy egyedüliként neki lesz egyetemi végzettsége a családból.

A rövid pihenő után egy csodálatos városi parkban, ami egy mangrovefás tengerparton van –  gyakran tűnt úgy, Fijin minden a tengerparton van – folytattuk utunkat fel a hegyekbe. Abban bíztunk, hogyha nem is egészet, de túraút egy részét  sikerül legyűrnünk. Autónk sikeresen kapaszkodott fel a meredélyre. Aztán a kocsit hátrahagyva, gyors cipőváltás után,  utunkat immár gyalog folytattuk a szűk erdei ösvényen. Helyenként féllábon egyensúlyozva, hogy a kifelé tartó helyiek mellett elférjünk. A dús páratartalom megtette hatását és hamarosan csuromvizesen baktattunk. Miután leereszkedtünk a sziklákba vájt lépcsőkön, előbukkantak a gömbölyded sziklák, amikről kisebb-nagyobb magasságokból zuhogott lefelé a víz. Elértük a vízesést. A hely egyszerre volt misztikus és szemetgyönyörködtető. Alig vártuk, hogy megmártózzunk a vízesés kis medencéjében.

Suva – 2 rész

Miután végre felocsúdtunk a sok természeti csodát látva, nehezen kászálódtunk vissza kocsinkba. Szóval megint úton voltunk. Ezúttal a sziget délnyugati részébe tartottunk, ami a gyönyörűséges tengerpartjairól híres. Most az volt a tervünk, hogy útközben meglátogatjuk a tűzön járók faluját és egy kicsit kényeztetjük magunkat a Pearl Resort csodálatos strandján.

A rituális falu

A tűzön járás komoly rituálé, bár úgy hiszem napjainkra eléggé turistás lett. Ezért is nagyon örültem, hogy a hely mire odaértünk teljesen kihalt volt bár a hamu még parázslott. Rövid győzködés után engedélyt kaptunk a belépésre. A hely fenomenális, percekig csak álltunk csendben … de erről szóljanak inkább a képek.

A Pearlben aztán egy hatalmasat pihentünk és fürödtünk a csodás meleg (hihetetlenül meleg) Csendes óceánban .

Annyira szép dolgokkal töltődtünk fel Fijin, hogy elhatároztuk még egyszer visszajövünk , bár a szörnyű távolság kissé elriaszt. Estefelé visszatértünk úszó szállodánkba, a fáradságtól azonnal ágyba zuhantunk … úgyhogy a mai nap késői programja végül a bőséges késői vacsora lett, miközben lazán fittyet hánytunk az egészséges étkezésre. Fárasztó volt a mai túra, így élményekkel telve, bekajálva nyugovóra tértünk. Tudtuk, hogy most hosszabb “tengerjárás” következik és lélekben már készültünk  Új Zélandra  …..

Tagged : / / / / / / / / /

One thought on “Fidzsi (Fiji)

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .